jueves, 20 de enero de 2011

La formació en epistemologia matemàtica és important o no per als professors de matemàtiques de secundària?

Resulta evident que la didàctica de la matemàtica és una tasca complexa que exigeix al docent molt més que tenir un gran domini i coneixement dels conceptes matemàtics. Entre altres coses, el professor ha de saber comunicar la matemàtica als seus alumnes. Ara bé, ens hem de plantejar la següent pregunta: Què significa comunicar? No hem de caure en la concepció errònia de pensar que consisteix en la presentació de conceptes i resultats descontextualitzats (com si sempre haguessin estat allà). De fet, es tracta de que el professor faci veure a la seva classe com s'ha arribat fins a aquest punt, quins camins es varen tomar i com varen contribuir cada un d'ells a l'elaboració del que ara se'ns presenta com un fet immutable.

La millor manera d'aprendre realment és mitjançant la construcció del coneixement, i això es fa especialment patent a l'ensenyament de les matemàtiques. Es tracta de que els alumnes reprodueixin el procés històric d'elaboració del concepte matemàtic que es pretén estudiar. És a dir, es persegueix no només el "què", sinó també el "com", de manera que, a l'aprenentatge de les matemàtiques, no es pot entendre l'un sense l'altre.

Aquest model d'ensenyament exigeix al professorat uns coneixements que van més enllà dels purament conceptuals: es necessari que posseeixi nocions epistemològiques, és a dir, ser conscient de com es va elaborar el coneixement matemàtic, ja que aquesta és l'única manera de poder inculcar als seus alumnes la facultat de la construcció personal d'aquest coneixement.

Aquest model d'ensenyament busca un objectiu prioritari: Fer que l'aprenentatge de les matemàtiques sigui significatiu, i que per tant no es limiti a un conjunt de teoremes amb demostracions reproduïdes mecànicament, sinó a un procés en el qual l'alumne és el centre, i per tant ha de pensar com varen fer-ho els precursors de la matemàtica actual procedint a la construcció dels conceptes.

Com ja s'ha dit, la epistemologia estudia l'evolució dels conceptes. Això implica que està íntimament lligada amb aspectes històrics, i ambos, amb la didàctica de les matemàtiques. Per tant, en base als raonaments fets en anteriors paràgrafs, considero que una formació epistemològica adequada per part del professor de matemàtiques resulta fonamental perquè pugui dur a terme la seva tasca docent de manera òptima, que és l'aprenentatge significatiu de les matemàtiques.








3 comentarios:

  1. Está muy bien la entrada. Lo único que no me gusta de lo que has escrito es esta frase:
    "Es tracta de que els alumnes reprodueixin el procés històric d'elaboració del concepte matemàtic que es pretén estudiar"
    Si tuviéramos que reproducir todo el proceso matemático creo que no acabaríamos nunca ningún curso de matemáticas, es más creo que ni si quiera acabaríamos una unidad didáctica. Supongo que lo que querías decir en esa frase es que se deberían de contextualizar las matemáticas que se estén dando con las matemáticas de aquella época, es decir, explicar las necesidades que ellos tenían para llegar a ese resultado. Y de paso usar esas matemáticas en la actualidad. Supongo que es aquí donde entra en juego el papel de la epistemología. Una vez que sabemos en que contexto usaban los resultados traducir esos contextos de años atrás a contextos actuales.

    ResponderEliminar
  2. També m'ha agradat l'entrada, i tenc la mateixa recança que en Xisco. És bò contextualitzar, perquè això motiva els resultats i fa de les matemàtiques una cosa viva i ajuda a estimar-les, però també hem d'arribar a qualque banda, no podem abusar de la història.

    ResponderEliminar
  3. Efectivament... I precisament d'això parla el currículum de matemàtiques publicat al Decret 73/2008: S'han de resoldre problemes contextualitzats... i quina millor manera de fer aquesta contextualització que situar-nos al periode històric on es va plantejar el problema original?

    ResponderEliminar